Välkommen till min blogg

Välkommen till min blogg

Jag är politiker som arbetar för att fördjupa demokratin i Sverige. Min grund övertygelse är att alla i Sverige ska få samma möjligheter och ingen diskriminering får förekomma.

Trygghet och grundvärderingar som vilar på en socialliberal politik kan vi inte kompromissa med.

Dessa saker kämpar jag för.

2009-10-07

Besök på Integrations och jämställdhet departementet

Under två intensiva dagar har jag varit i Stockholm. Som tjänsteman skulle jag och mina jobb kollegor besöka migrationsverkets enheter i Stockholm. Det blev fascinerande besök. Bland annat har vi varit på förvaret i Märsta. Jag fick nya inblick i migrationspolitiken.

Men jag deltog också i ett seminarium på ovan departementet där integrationspolitiken diskuterades. Alliansregeringen har en riktigt substantiell integrationspolitik.
Huvuddragen i den politik kan jag sammanfatta med några ord:
- en strategisk etablering av invandrare
- en generell jobb politik med fokus på arbetslinjen
- ett starkt stöd till skolbarn
- språkkunskaper som nyckel till integration
- fortsatt kamp mot diskriminering
- stöd och urban stadsutveckling
- bredare samarbete med det civila samhället

Jag gick därifrån taggad och förstärkt. Integrationsfrågan måste föras vidare.

Här i Östergötland fick jag veta att jag blev fyran i provvalet. Annars många röstade på mig och ville se mig på andra eller tredje plats. Jag vill tacka alla som röstade på mig. I November väntas nomineringsmöte där listan definitivt kommer att fastställas. Se provvals resultat Här. Jag hoppas att jag kan flyttas ett eller två steg uppåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar