Välkommen till min blogg

Välkommen till min blogg

Jag är politiker som arbetar för att fördjupa demokratin i Sverige. Min grund övertygelse är att alla i Sverige ska få samma möjligheter och ingen diskriminering får förekomma.

Trygghet och grundvärderingar som vilar på en socialliberal politik kan vi inte kompromissa med.

Dessa saker kämpar jag för.

2009-08-27

Social mediation

Demokratin hotas när medborgarna inte känner sig delaktiga eller representerade i de beslut som fattas i landet. Social mediation (social medling) var temat när jag lyssnade på fransk mannen som besökte Norrköping idag. Frankrike har länge haft invandring. Men de senaste åren har svåra sociala oroligheter drabbat landet.

Landet blev så multikulturellt, att man behövde hitta fungerande kommunikationskanaler för att bevara samlevnad mellan olika samhällsgrupper. Inkluderande politik är viktigare än exkluderande som i sig är ett hot mot demokrati. För att lyckas med detta arbetar man med stadsdels utvecklingen där det civila samhället har en viktig roll att spela.

Det behövs tycker jag nära samarbete mellan politiker, engagerade folk och även näringslivet. Jag tycker främst att tillräckligt stöd ska ges till de organisationer som arbetar med stadsdels utveckling och andra sociala frågor som gagnar medborgarna och samhället i stort. Norrköping och Sverige ska undvika sociala oroligheter av det måttet som skett i Frankrike. Vi måste alla agera och skydda vår demokrati.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar