Välkommen till min blogg

Välkommen till min blogg

Jag är politiker som arbetar för att fördjupa demokratin i Sverige. Min grund övertygelse är att alla i Sverige ska få samma möjligheter och ingen diskriminering får förekomma.

Trygghet och grundvärderingar som vilar på en socialliberal politik kan vi inte kompromissa med.

Dessa saker kämpar jag för.

2009-08-29

Att främja jämlikhet

Jämlikhet är en fråga som intresserar många. Min dag började tidigt. Jag deltog i planeringskonferens för anti-diskrimineringsbyrån i Norrköping. Jag är medlem och varit tidigare mycket aktiv i. Byrån stöder och hjälper dem som utsatts för diskriminering. Byrån gör ett bra medling arbete mellan den diskriminerad och den som diskriminerar. Jag förstod att allt handlar om att bemöta och behandla alla medborgare på ett jämlikt sätt.

Jämlikhet är viktig i en demokrati. Att diskriminering idag förekommer i vårt land är skamligt. Demokratin har problem.

Sedan träffade jag en grupp av somaliska vänner. Vi diskuterade om regeringens jobbpolitik. Många vill ha jobb, men de beklagar för att de inte får jobb. Igen känner många att dörrarna till jobb är stängda och bemötande hos olika myndigheter och företag är inte tillfredsställande. Jag tycker att det finns problem i vår demokrati.

I Kulturfestivalen i Hageby var det många som kom och presenterade sina kulturer. Det var musik, dans, maträtter och prat. En riktig mångfald såg jag i Hageby. Jag vill också se samma mångfald på arbetsplatser, föreningar, skolor etc. I en demokrati får alla leva tillsammans och samspela med varandra.

Jag kommer att arbeta för en fördjupning av demokratin i Sverige. Ett Sverige där man trivs, tar del av de förmåner och rättigheter som finns och där alla bemöts med respekt och behandlas på ett jämlikt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar