Välkommen till min blogg

Välkommen till min blogg

Jag är politiker som arbetar för att fördjupa demokratin i Sverige. Min grund övertygelse är att alla i Sverige ska få samma möjligheter och ingen diskriminering får förekomma.

Trygghet och grundvärderingar som vilar på en socialliberal politik kan vi inte kompromissa med.

Dessa saker kämpar jag för.

2009-09-15

Plattform för rättvisa och integration

I demokratin finns möjlighet att yttra sig. Det är det jag gjorde idag.
För en tid tillbaka tog jag initiativet att prata med olika immigranters organisationer.

Jag hade gjort flera besök hos dessa organisationer och samlat en del tankar kring de problem vi diskuterade. Jag tyckte att det behövdes en gemensam aktion och en samling där alla kan synas och driva sina respektive frågor.

Jag kom på idéen om plattform för rättvisa och integration - PRI. Idag var det första gången vi kom ut. Vi hade manifestation. Vi demonstrerade för en bättre integrationspolitik i Norrköpings kommun.

Kommunen har tyvärr inte någon tydlig politik i denna fråga. Det finns inte heller något kommunalt organ som svarar för integration. Det är bl.a. detta vi krävde.

Vi samlade vid stadsbiblioteket och tågpromenerade till hörsalsparken. Där talade jag inför en stor publik. Sedan marscherade vi till rådhuset där vi lämnade vårt kravbrev till kommunalrådet Mattias Ottosson.

Det var bra att NT, Folkbladet, Extra östergötland, östnytt och tv4 var på plats och bevakade hela manifestation.

Vi krävde bl.a. ett inrättande av integrationsnämnd, jobb för immigranter, åtgärder som motverka diskriminering i kommunen. Han lovade ge oss en tid när vi kommer att träffas och diskutera kring våra frågor. Det kändes att vi delvis hade uppnått målet. Nästa gång blir en seriös diskussion med honom. Vi får se.

Vi vill ha en förändring i Norrköping.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar