Välkommen till min blogg

Välkommen till min blogg

Jag är politiker som arbetar för att fördjupa demokratin i Sverige. Min grund övertygelse är att alla i Sverige ska få samma möjligheter och ingen diskriminering får förekomma.

Trygghet och grundvärderingar som vilar på en socialliberal politik kan vi inte kompromissa med.

Dessa saker kämpar jag för.

2012-04-02

Förändring behövs här

José går till Islamisk kultur center i Rinkeby
José framför Turkisk Islamisk Moskén i Fittja.
José efter besök på Somalisk internet café i Tensta.

Rinkeby, Fittja och Tensta är tre bostadsområden i Stockholms län som har gemensamma nämnaren. De är områden med stora behov av sastningar och investeringar. Först jobb, skola och riktig integration i det svenska samhället. Områdena är överbefolkade av medborgare med utländskt bakgrund. Varför är det så?

Förra veckan ansåg jag vara viktigt att titta in vad som händer i dessa bostadsområden. Mina intryck är att områdena inte ligger i Stockholm. Om de geografiskt gör det, finns det i alla fall markanta olikheter som skiljer dessa områden och Stockholms övriga bostadsområden. Jag kände som jag var i Angola! Och så ska det inte vara tycker jag.

Under dessa dagar har jag träffat och pratat med ordföranden i Kultur center i Rinkeby och Moskén i Fittja. Deras verksamheter är välbesökta men de har också behov att riktigt integreras i Sverige.

Det behövs trots fördelen att vara olika, en sammanhållning i ett land eller i en huvudstad. Det såg jag inte. Mer infödda svenskar till dessa områden och mer invandrare i Danderyd, Lidingö, Östermalm kan vara en bra början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar