Välkommen till min blogg

Välkommen till min blogg

Jag är politiker som arbetar för att fördjupa demokratin i Sverige. Min grund övertygelse är att alla i Sverige ska få samma möjligheter och ingen diskriminering får förekomma.

Trygghet och grundvärderingar som vilar på en socialliberal politik kan vi inte kompromissa med.

Dessa saker kämpar jag för.

2009-09-17

Reaktioner

Man säger att det civila samhället utgör en kraft som inte får underskattas. Den demonstration vi hade i tisdags har följts av många positiva responser. Väldigt många tycker att det var bra att lyfta upp de frågorna som är viktiga för oss alla.

Integrationsfrågan är viktig för samhället, därför blev demonstrationen massivt bevakad av media. Klicka på länkar. NT, Folkbladet, Östnytt, 24nt och TV4

Jag har också full förståelse för de reaktioner där somliga tycker att immigranter själva måste göra något och klara sig själva.

Jag är övertygad om att kraven som Plattform för Rättvisa och Integration ställer på kommunen är berättigade. Medborgarna och politikerna i Norrköpings kommun delar vår uppfattning om att immigranters integration i Norrköpings kommun inte har fungerat.

Immigranter är överrepresenterade i arbetslöshets statistik. Vidare är många immigranter utsatta för orättvisor och fler olika lagstridiga bemötande. De lever utanför samhälle och systematiskt exkluderas från gemenskapen. De känner sig maktlösa. Det krävs en förändring. I demokratin får någon inte exkluderas.

Vi protesterade för rättvisa och bättre integration. Vi vill att alla förstår syftet med vår demonstration. Vi vill ha dialog med kommun ledning. Vi vill ha dialog med företagare som är verksamma i Norrköpings kommun och vi vill ha dialog med övriga organisationer belägna i vår kommun. Vi vill säga att vi finns här. Vi vill vara med och bidra i utvecklingsarbete i vår kommun.

En sak jag beklagar är att några personer missförstått vårt budskap. De fokuserar felaktigt på frågan om ID-kort. Det är inte bara det som är problem. Problemen är främst jobb, diskriminering, negativa attityder och bemötande. Det är här vi vill se en förändring.

Immigranter behöver inte hela tiden sitta i väntrummet. Kommunen och företag måste ta det sociala ansvaret för medborgarna. Jag tycker att det är dags för att föra seriös dialog och samarbete där konkreta insatser som främjar integrationen av immigranter i Norrköping blir av stor vikt. Låt oss fokusera på detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar