Välkommen till min blogg

Välkommen till min blogg

Jag är politiker som arbetar för att fördjupa demokratin i Sverige. Min grund övertygelse är att alla i Sverige ska få samma möjligheter och ingen diskriminering får förekomma.

Trygghet och grundvärderingar som vilar på en socialliberal politik kan vi inte kompromissa med.

Dessa saker kämpar jag för.

2009-09-24

Integration handlar om mer än id-kort

Dagarna passerar snabbt. Sedan i måndags har jag varit involverade i många saker.
Jag finns dagligen på jobbet. Men i tingsrätten satte jag i tisdags och det blev en lång arbetsdag. Det som var nytt var att poliserna kontrollerade alla som gick in i tingsrätten, även anställda och nämndemän.

Ett flertal kontakt hade jag med medlemmar i Plattformen. Samtidigt som vi fick en bekräftelse från kommunen att den mottagit vårt kravbrev. Men vi vill träffa kommunledningen så fort som möjligt.

Med anledning av vår demonstration fick många att kommentera vår aktion. Jag skrivit en insandäre där jag mötte de åsikter som tenderar att förvränga vårt syfte.

NT publicerade idag min insändare. Eftersom NT inte har elektronisk länk för insändare skriver jag nedan min insändare.

OM INTEGRATIONSPOLITIK
Jag är övertygad om att kraven som Plattform för Rättvisa och Integration ställer på kommunen är berättigade. Medborgarna och politikerna i Norrköpingskommun delar vår uppfattning om att immigranters integration i Norrköpings kommun inte har fungerat.

Immigranter är överrepresenterade i arbetslöshets statistik. Vidare är många immigranter utsatta för orättvisor och fler olika lagstridiga bemötande. De lever utanför samhälle och systematiskt exkluderas från gemenskapen. De känner sig maktlösa. Det krävs en förändring.

Vi protesterade för rättvisa och bättre integration. Vi vill att alla förstår syftet med vår demonstration. Vi vill ha dialog med kommun ledning. Vi vill ha dialog med företagare som är verksamma i Norrköpings kommun och vi vill ha dialog med övriga organisationer belägna i vår kommun. Vi vill säga att vi finns här. Vi vill vara med och bidra i utvecklingsarbete i vår kommun.

Tyvärr har Lars Tegenfeldt och några till försökt felaktigt sätta fokus på ID-kort. Det är inte bara det som är problem. Problemen är främst jobb, diskriminering, negativa attityder och bemötande. Det är här vi vill se en förändring.

Tegenfeldt fördömer immigranter att fortsätta leva utan ID-kort. Att säga att det är ministern sak, är för mig, ett försökt att slippa ansvar. Detta medför att immigranter måste fortsätta sitta i väntrummet. De hamnar enkelt i moment tjugo två. Det är tråkigt och oansvarsfullt! Såväl skatteverket som kommunen bör tillämpa de reglerna som finns, vilka öppnar för utfärdande av ID-kort för medborgare. Det är inte ministern som handlägger ID-kort ärende.

Kommunalrådet Mattias Ottosson har visat en nonchalans av stort mått. Han kom inte i god tid för att möta oss, han kunde heller inte delegera ansvaret och han påstått att integrationsnänmden inte behövs. Det är alltid så när någon har makt. Han fördömer redan vårt krav. Men vi tycker att denna fråga måste bli en av våra kommande dialogpunkter.

Konkreta insatser som främjar integrationen av immigranter i Norrköping är av stor vikt. Låt oss fokusera på detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar