Välkommen till min blogg

Välkommen till min blogg

Jag är politiker som arbetar för att fördjupa demokratin i Sverige. Min grund övertygelse är att alla i Sverige ska få samma möjligheter och ingen diskriminering får förekomma.

Trygghet och grundvärderingar som vilar på en socialliberal politik kan vi inte kompromissa med.

Dessa saker kämpar jag för.

2009-08-31

Kommunfullmäktige

Efter jobbet gick jag direkt till fullmäktiges sammanträde. Det var inte så många punkter i dagordningen. Men sammanträdet tog nästan lika långt tid som det brukar ta.

Jag har tänkt då på aspekter om effektivitet och tidsanvändning. Man bör använda tiden på rätt sätt.

Men jag tänkte också om demokratin. Här fungerar demokratin. Frågor debatterades, åsikter kommer fram och beslut fattas. Några exempel var inrättande av basklasserna där elever med inlärningssvårigheter eller särskilda behov skulle få extra hjälp. Ett annat var att initiera gymnasiet spetsutbildningar i miljö och visualisering.

Både frågor röstades ner, då majoriteten ville inte ha dem. Men att följa debatten förstod jag att majoriteten höll med de intentionerna som log bakom förslagen, men på grund av politiska ideologierna la dem ner sina röster. Synd!

Det är eleverna som förlurar. Är det tänkt att demokratin ska vara så? Det är jag tveksam. Demokratin ska sätta folkets behov i främsta rummet, tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Det är ingen demokrati när majoriteten böjer sej för partipiskan. Våra elever (framtida röstande) ser oss som nickedockor utan ryggrad som inte tänker själva. Är det så vi vill ha det?

    Den 13:e Folkpartisten.

    SvaraRadera
  2. Du har rätt.

    Därför tycker jag att vår demokrati bör fördjupas. Men det krävs personer som kämpar för detta.

    SvaraRadera