Välkommen till min blogg

Välkommen till min blogg

Jag är politiker som arbetar för att fördjupa demokratin i Sverige. Min grund övertygelse är att alla i Sverige ska få samma möjligheter och ingen diskriminering får förekomma.

Trygghet och grundvärderingar som vilar på en socialliberal politik kan vi inte kompromissa med.

Dessa saker kämpar jag för.

2009-08-24

Att ha demokratin

Demokratin är ett beprövat system som finns i många länder i världen. Det handlar om rätt att välja sina ledare, rätt att bestämma själv över sitt liv, rätt att tycka och uttrycka sin åsikt. I många andra länder pratar man om demokrati och vill gärna införa det. Ett exempel idag är Afghanistan. Även Sverige har skickat flera av sina militärer för att bidra i arbetet att bygga upp demokrati. Klicka gärna rubriken ovan.

Men varför demokrati?

Jo, det vet jag. Jag är född och uppvuxen i ett land där demokratin inte fanns. Man var begränsad på flera sätt. Tyvärr ser jag också begränsningar här i Sverige. Om inte hos mig själv, men hos många som jag brukar träffa.

Till exempel man är rädd att röra sig på vissa platser och under vissa tider, eller man känner sig diskriminerad på arbetsmarknaden eller man är rädd att visa sin åsikt. Dessa saker har inte plats i en demokrati, tycker jag.

En sak som jag tänker är hur jag kan påverka Sveriges framtid, så att vår demokrati fördjupas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar